Wednesday, June 27, 2012

IKAN : Sumber khasiat yang berharga




Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran; tetapi diharamkan atas kamu memburu binatang buruan darat selama kamu sedang berihram. Oleh itu, bertaqwalah kepada Allah, yang kepadaNya kamu akan dihimpunkan.( Surah Al - Maaidah : ayat 96 )


Fakta mengenai umur kebanyakan manusia yang meninggal akibat penyakit jantung semakin berkurangan dengan ketara berikutan dengan meningkatkan kesedaran kepentingan menjaga kesihatan jantung.

Walaupun banyak kemajuan telah ditemui di dalam kaedah rawatan penyakit jantung, paka-pakar dalam bidang ini secara dasarnya mengesyorkan langkah berjaga - jaga perlu diambil sebelum penyakit itu timbul. Pakar - pakar juga mengcadangkan satu bahan makanan yang penting untuk fungsi jantung yang sihat dan sebagai langkah pencegahan kepada penyakit jantung iaitu IKAN

Antara sebab mengapa ikan adalah sumber pemakanan penting adalah bahawa ia menyediakan bahan-bahan yang perlu untuk tubuh badan manusia dan juga mengurangkan risiko pelbagai penyakit. Sebagai contoh, ia telah menunjukkan bahawa apabila ikan yang bertindak sebagai perisai dari segi kesihatan dengan asid mengandungi omega-3 jika dimakan secara teratur, ia mengurangkan risiko penyakit jantung dan menguatkan sistem imun.

Hakikat bahawa ikan sebagai manfaat kesihatan yang hanya baru dibuktikan secara saintifik, adalah satu sumber pemakanan yang penting yang dinyatakan di dalam al-Quran. Allah SWT membuat rujukan berikut untuk makanan laut di dalam Al-Quran:

"Dialah yang membuat laut tunduk kepada anda supaya anda boleh memakan daging yang segar dari ..." (Qur'an, 16:14),

"Apa-apa sahaja yang anda menangkap dalam laut adalah sah di sisi undang-undang bagi anda, dan semua makanan dari, untuk dinikmati anda dan daripada pengembara ..." (Qur'an, 5:96)

Di samping itu, perhatian tertentu tertarik dengan ikan dalam Surah al-Kahfi, di mana ia mendedahkan bahawa Nabi Musa (as) yang dibentangkan di perjalanan yang panjang dengan hamba-Nya dan bahawa mereka mengambil ikan bersama-sama dengan mereka untuk makan.

" Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. Setelah mereka melampaui (tempat itu), berkatalah Nabi Musa kepada temannya: "Bawalah makan tengah hari kita sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini".
Temannya berkata: "Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu; dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan Syaitan; dan ikan itu telah menggelunsur menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan". ( surah al - Kahfi : ayat 61-63 )

Perlu diperhatikan bahawa dalam Surah al-Kahfi, ikan dipilih khas sebagai bahan makanan selepas satu perjalanan yang panjang dan memenatkan. Oleh itu ia merupakan satu keping kebijaksanaan dalam cerita ini dan mungkin sebagai satu petunjuk bahawa faedah nutrisi ikan. (Allah Maha Mengetahui.)

Malah, apabila kita mengkaji sifat-sifat pemakanan ikan, kita akan berjumpa dengan beberapa fakta yang sangat menonjol. Ikan, yang diberikan kepada kita sebagai rahmat oleh Tuhan kita, satu makanan yang sempurna, terutamanya dari segi protein, vitamin D dan unsur-unsur surih (unsur-unsur tertentu yang terdapat dalam kuantiti yang minimum di dalam badan tetapi yang masih amat penting untuk ia). Oleh kerana mineral yang mengandungi seperti sulfur, fosforus, dan vanadium dalam ikan menggalakkan pertumbuhan dan membolehkan tisu untuk pulih.

Daging ikan juga membantu dalam pembentukan gigi dan gusi yang sihat, manfaat kulit itu dan menyumbang kepada usaha memerangi jangkitan bakteria. Ia juga memainkan peranan yang penting dalam pencegahan serangan jantung kerana ia mampu mengawal tahap kolesterol dalam darah. Ia juga membantu badan untuk memecahkan dan menggunakan kanji dan lemak, menjadikan tubuh lebih kuat dan lebih bertenaga. Sebaliknya, ia juga mempengaruhi fungsi aktiviti-aktiviti mental. Sekiranya bahawa vitamin D dan mineral lain yang terkandung dalam ikan yang tidak dimakan dalam kuantiti yang mencukupi, masalah-masalah seperti riket (kelemahan tulang), penyakit gusi, goiter dan hyperthyroid semua muncul.

Di samping itu, sains moden telah juga menemui bahawa asid lemak omega-3 dalam ikan juga menduduki tempat yang penting dalam kesihatan manusia. Lemak ini telah digambarkan sebagai asid lemak perlu.

KEBAIKAN MINYAK IKAN - OMEGA 3

Terdapat dua jenis asid lemak tidak tepu dalam minyak ikan yang penting untuk kesihatan kita: EPA (eicosapentaenoic acid) dan DHA (asid docosahexaenoic). EPA dan DHA yang dikenali sebagai lemak poli tak tepu dan mengandungi omega-3 yang penting asid lemak. Oleh kerana asid lemak omega-3 dan omega-6 ini tidak dikeluarkan di dalam badan manusia, mereka perlu diambil dari luar.

Terdapat banyak bukti-bukti yang berkaitan dengan manfaat kepada kesihatan manusia minyak ikan, faedah sebenar yang berpunca dari kandungan asid lemak omega-3. Walaupun hadir di dalam minyak sayur-sayuran, asid lemak omega-3 kurang berkesan dalam berhubung dengan kesihatan manusia. Walau bagaimanapun, plankton marin amat berkesan dalam mengalihkan omega-3 kepada EPA dan DHA. Apabila ikan makan plankton, perlembagaan mereka menjadi lebih kaya dalam EPA dan DHA. , Yang seterusnya, membuat satu ikan sumber-sumber terkaya asid lemak yang sangat penting.


FAEDAH PENTING ASID LEMAK DITEMUKAN DALAM IKAN

Salah satu ciri-ciri utama asid lemak dalam ikan adalah sumbangan mereka membuat pengeluaran tenaga badan. Asid lemak ini menjalankan pemindahan elektron dengan melekatkan diri mereka kepada oksigen dalam tenaga badan dan permit yang dihasilkan untuk pelbagai proses kimia di dalamnya. Oleh itu, terdapat bukti yang bahawa diet yang kaya dengan minyak ikan membantu memulihkan keletihan dan meningkatkan keupayaan mental dan fizikal. Omega-3 meningkatkan kuasa penumpuan individu sepertimana ia melakukan tahap tenaga masing-masing. Terdapat asas saintifik yang lama mengatakan "ikan baik untuk otak": bahan utama dalam lemak otak adalah DHA, yang mengandungi asid lemak omega-3.


KEPENTINGAN IKAN BAGI KESIHATAN JANTUNG DAN ARTERI

Asid lemak omega-3 dalam ikan diakui melindungi daripada penyakit kardiovaskular dengan mengurangkan tekanan darah dan kolesterol dan trigliserida dalam trigliserida blood.125 adalah satu bentuk lemak dan menyerupai LDL (kolesterol jahat) yang tinggi dalam lemak dan rendah kandungan protein. Tahap trigliserida yang dibangkitkan, khususnya bersama-sama dengan kolesterol tinggi, meningkatkan risiko penyakit jantung. Di samping itu, minyak ikan mengurangkan serangan jantung selepas mengancam nyawa ritma jantung yang luar biasa.

Dalam satu kajian oleh Persatuan Perubatan Amerika, ia adalah diperhatikan bahawa tahap serangan jantung di kalangan wanita yang memakan lima hidangan ikan seminggu jatuh sebanyak satu pertiga. Ini adalah dipercayai berpunca daripada asid lemak omega-3 dalam minyak ikan yang menyebabkan darah kurang pembekuan. Kelajuan biasa darah di dalam urat-urat kami ialah 60 kmsj (37,3 mph) dan ia adalah penting untuk darah kelikatan yang betul dan ketumpatan, kuantiti dan kelajuan untuk berada pada tahap yang normal. Bahaya terburuk darah selain dari keadaan normal pendarahan-untuk membeku dan hilang keupayaan untuk mengalir dengan betul.

Minyak ikan juga berkesan dalam mengurangkan pembekuan darah dengan mencegah thrombocytes dalam darah (platelet darah yang pekat darah sekiranya pendarahan) daripada mematuhi satu sama lain. Jika tidak, penebalan darah boleh menyebabkan penyempitan arteri. Seterusnya, ini boleh membawa kepada banyak organ-organ dalam badan terutama jantung, otak, mata dan buah pinggang-menerima bekalan darah yang tidak mencukupi, fungsi gencatan dan akhirnya, kehilangan fungsi. Sebagai contoh, apabila arteri sepenuhnya disekat pada akaun ini pembekuan boleh membawa kepada serangan jantung, lumpuh atau gangguan lain, bergantung kepada lokasi arteri.

Asid lemak Omega-3 juga memainkan peranan yang penting dalam penghasilan molekul hemoglobin yang membawa oksigen di dalam sel-sel darah merah, dan dalam mengawal nutrien melalui membran sel. Mereka juga menghalang kesan kerosakan lemak yang berbahaya kepada badan.


KEPENTINGAN PEMBANGUNAN BAYI BARU LAHIR

Sebagai satu komponen penting dalam otak dan mata, asid lemak omega-3 telah menjadi subjek penyelidikan, terutama dalam tempoh 10 tahun yang lalu, yang berkaitan dengan keperluan bayi yang baru lahir. Terdapat bukti yang berkaitan dengan kepentingan omega-3 kepada perkembangan janin dalam rahim ibu dan bayi yang baru lahir. Omega-3 adalah paling penting untuk perkembangan otak dan saraf sepanjang tempoh kehamilan dan dalam masa kanak-kanak awal. Para saintis menekankan pentingnya susu ibu kerana ia adalah sebuah kaedahi yang semulajadi dan sempurna omega-3.


KEBAIKAN UNTUK KESIHATAN BERSAMA

Risiko utama dalam artritis reumatoid (suatu keadaan yang menyakitkan bersama yang dikaitkan kepada penyakit sendi) ialah kerosakan tidak boleh diperbaiki. Ia telah membuktikan bahawa diet yang kaya dengan asid lemak omega-3 menghalang artritis dan mengurangkan ketidakselesaan pada sendi-sendi bengkak dan sensitif.


FAEDAH MENGENAI FUNGSI OTAK DAN SISTEM SARAF YANG SIHAT

Sebilangan besar kajian telah mendedahkan kesan omega-3 asid lemak pada fungsi otak dan saraf yang sihat. Di samping itu, ia telah menunjukkan bahawa tetulang minyak ikan dapat mengurangkan gejala kemurungan dan skizofrenia dan mencegah penyakit Alzheimer (penyakit otak yang menyebabkan kehilangan ingatan dan menghalang aktiviti-aktiviti sehari-hari). Sebagai contoh, pengurangan dalam masalah seperti kebimbangan, tekanan dan kesukaran tidur telah diperhatikan dalam individu yang mengalami kemurungan yang mengambil 1 gram asid lemak omega-3 dalam tempoh 12 minggu.


FAEDAH TERHADAP GANGGUAN RADANG DAN PENGUKUHAN SISTEM IMUN

Pada masa yang sama, asid lemak omega-3 mengandungi fungsi anti-inflamasi (jangkitan mencegah). Omega-3 Oleh itu boleh digunakan dalam penyakit berikut:

i ) Rheumatoid arthritis (jangkitan bersama dikaitkan kepada penyakit sendi),

ii) Osteoartritis (satu bentuk artritis secara beransur-ansur merosot fungsi sendi)

iii) Ulcerative Colitis (ulser berkaitan radang kolon), dan
Lupus (penyakit yang menyebabkan tompok-tompok pada kulit).

iv) Ia juga melindungi myelin (bahan yang mengelilingi sel-sel saraf). Oleh itu, adalah digunakan dalam rawatan
Glaukoma (gangguan mata yang ditandai dengan tekanan yang luar biasa tinggi dalam bola mata yang mungkin membawa kepada buta)

v) Multiple sclerosis (penyakit yang serius progresif yang terhasil dari pengerasan tisu di dalam otak dan saraf tunjang),

vi) Osteoporosis (penyakit utama untuk melemahkan struktur dalam struktur tulang)
Kencing manis pesakit.

vii) Di samping itu, ia juga dilaporkan berguna dalam rawatan pesakit migrain,

iix) Anorexia (gangguan mungkin membawa maut makan)

ix) Kebakaran

x) Masalah berkenaan kesihatan kulit.


Terdapat juga pelbagai bukti bahawa masyarakat seperti orang Eskimo Greenland dan Jepun, yang makan banyak ikan, kaya dengan asid lemak omega-3, mempunyai risiko yang jauh lebih rendah daripada penyakit jantung dan arteri, asma dan psoriasis.Oleh itu, ikan disyorkan sebagai satu bentuk rawatan dan terutamanya yang disyorkan oleh pakar pemakanan pada akaun faedah yang telah terbukti bagi kesihatan koronari.

Manfaat tambahan kepada orang-orang yang digariskan di atas muncul setiap hari. Lebih-lebih lagi, ia mendedahkan manfaat kesihatan ikan oleh ramai saintis terulung yang bekerja di makmal penyelidikan yang serba lengkap.

Hakikat bahawa sumber nutrisi yang ditunjukkan di dalam al-Quran, dan terutama sekali bahawa ia adalah digambarkan sebagai pengeluaran mentega dari susu lesu dalam Surah al-Kahf, amat mengagumkan. Semua faedah yang disediakan oleh ikan adalah satu rahmat besar yang diberikan kepada kami oleh Tuhan kami. Seperti semua makanan, ia adalah dari Allah, Tuhan sekalian alam, Yang telah menjadikan struktur yang lebih tinggi dalam ikan untuk kepentingan Kami.



124. Bilim ve Teknik Dergisi (Jurnal Sains dan Teknologi), September 1998, 86.
125. Holub BJ, "Ikan minyak dan penyakit kardiovaskular," CMAJ 1989, 141:1063; Connor KAMI, "Kepentingan n-3 asid lemak dalam kesihatan dan penyakit," Am J Clin Nutr 2000; 71 (1 Suppl): 171S- 5S; Angerer P, von Schacky C., "n-3 asid lemak Polyunsaturated dan sistem kardiovaskular," Curr Opin Lipidol 2000; 11 (1): 57-63.
126. Archives Am Psikiatri, Oktober 2002; 59: 913-919.


Disalin dengan sedikit ubahsuai dari : http://miraclesofthequran.com/food_01.html

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

0 comments:

Post a Comment