Saturday, September 15, 2012

Keburukan Solat Ketika Haid





Dari Aisyah ra berkata,"Fatimah binti Abi Hubaisy mendapat darah istihadha, maka Rasulullah SAW bersabda kepadanya,"Darah haid itu berwarna hitam dan dikenali. Bila yang yang keluar seperti itu, janganlah shalat. Bila sudah selesai, maka berwudhu`lah dan lakukan shalat. (HR. Abu Daud dan An-Nasai, dishahihkan oleh Ibnu Hibban dan Al-Hakim).

`Dari Aisyah r.a berkata : `Dizaman Rasulullah SAW dahulu kami mendapat haid, lalu kami diperintahkan untuk mengqada` puasa dan tidak diperintah untuk mengqada` salat (HR. Jama`ah).

Selain itu juga ada hadis lainnya:

`Dari Fatimah binti Abi Khubaisy bahwa Rasulullah SAW bersabda: `Bila kamu mendapatkan haid maka tinggalkan salat`

Selain dari keadaan darah haidh yang bersifat najis, terdapat juga keburukan dari sudut kesihatan ke atas wanita yang solat ketika haid.

Pergerakkan semasa solat seperti rukuk dan sujud amat baik buat ibu yang sedang hamil kerana membantu kesuburan bayi tetapi solat amat bahaya buat wanita yang sedang haid kerana pergerakkan semasa solat boleh menambah kandungan darah dalam rahim.

Tidak syak lagi bahawa rahim org yg hamil memg memerlukan banyak darah supaya dpt menyuburkan janin, dgn bersolat dpt membantu mengalirkan darah yg banyak kpd janin.

Adapun org yg haid apabila bersolat, akan menyebabkan tumpah darah ketika haid.

Dianggarkan bahawa isipadu darah dan cecair yang hilang dari tubuh wanita semasa haid kira2 34 ml, jika wanita haid menunaikan solat dia sebenarnya telah memusnahkan sistem imunnya, kerana sel-sel darah putih yang memainkan peranan yang penting dalam melawan penyakit akan hilang melalui darah haid .

Oleh itu, berdoalah ketika haid supaya dijauhi daripada penyakit. Mohonlah perlindungan daripada Allah.

Dan adapun wanita yang solat ketika haid akan kehilangan banyak darah putih, serta akan menjejaskan kesihatan organ2 badannya yg lain spt hati, limpa, limfoma tiroid dan sistem kawalan penyakit.

Maka, jelaslah di sini hikmah/kebaikan larangan Allah kepada wanita yg berhaid utk bersolat sehingga dia suci daripada haid seperti yg diterangkan dlm firman2Nya.

Di samping itu menggerakkan badan, terutamanya dalam sujud dan rukuk, akan meningkatkan aliran darah ke rahim dan membawa kpd tumpah darah. Seterusnya, menyebabkan kehilangan banyak garam mineral dalam badan. Doktor mengesyorkan wanita yg haid, supaya banyakkan berehat dan makan makanan yg berkhasiat, supaya tidak kehilangan banyak darah dan garam mineral yg penting dari badan.

Hal ini juga mencerminkan kebijaksanaan Allah mengapa Dia melarang wanita yg haid daripada berpuasa.

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment