KEMUNCULAN DAJJAL
Pertama : Dajjal sudah wujud semenjak zaman Baginda SAW
عَنْ عَمْرَانَ بْنِ حَصِيْنٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا؛ قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَقَدْ أَكَلَ الطَّعَامَ
وَمَشَى فِي الأَسْوَاقِ (يَعْنِي: الدَّجَّالُ )
Daripada Amran bin Hasin, beliau berkata bahawa Nabi SAW bersabda :
Sesungguhnya ia sedang menikmati makanan dan berada di pasar-pasar
(iaitu Dajjal) (Musnah Imam Ahmad : 19142)
Selain itu, seorang
hamba Allah yang bernama Tamim ad Dariy pernah menemui Dajjal ketika
beliau berlayar di tengah lautan, dan terdampar di sebuah pulau. Kisah
ini akan diceritakan di dalam bab akan datang, yang menceritakan tentang
pertemuan tersebut, insya Allah.
Kedua : Dajjal mula muncul ketika manusia melupai tentang kisah kemunculannya
عَنْ الصَعْبِ بْنِ جَثَّامَةٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، سَمِعْتُ رَسُولَ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لاَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ
حَتَّى يُذْهِلُ النَّاسُ عَنْ ذِكْرِهِ، وَحَتَّى تَتْرُكِ الأَئِمَّةُ
ذِكْرَهُ عَلَى الْمَنَابِرِ
Daripada Sa’bi bin Jassamah RA, aku
mendengar Rasulullah SAW bersabda : Dajjal tidak akan muncul
sehinggalah manusia terlupa tentang kemunculannya, dan para khatib
terlupa menyebutnya di dalam khutbah (Kanzul Ummal : 38817)
Ketiga : Dajjal muncul ketika manusia jauh daripada Islam
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا: أَنَّهُ قَالَ فِي
الدَّجَّالِ : تَكُونُ آيَةُ خُرُوجِهِ تَرَكَهُمْ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ
وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَهَاوَنَ بِالدِّمَاءِ، وَضَيَّعُوا
الْحُكْمَ، وَأَكَلُوا الرِّبَا، وَشَيَّدُوا البِنَاءَ، وَشَرَبُوا
الْخُمُورَ، وَاتَّخَذُوا القَيَانَ، وَلَبِسُوا الْحَرِيْرَ، وَأَظْهَرُوا
بَزَّةَ آلِ فِرْعَونَ، وَنَقَضُوا العَهْدَ، وَتَفَقَّهُوا لِغَيْرِ
الدِّيْنَ، وَزَيِّنُوا الْمَسَاجِدَ، وَخَرَبُوا القُلُوبَ، وَقَطَعُوا
الأَرْحَامَ، وَكَثُرَتْ القُرَّاءُ، وَقَلَّتْ الفُقَهَاءُ، وَعَطَلَتْ
الْحُدُودُ، وَتَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَالنِّسَاءُ
بِالرِّجَالِ، وَتَكَافَأَتْ الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ، وَالنِّسَاءُ
بِالنِّسَاءِ، بَعَثَ اللهُ عَلَيْهِمُ الدَّجَّالَ، ...
Ibnu
Abbas RA berkata tentang Dajjal : Akan terjadi tanda-tanda
kemunculannya, iaitu manusia tidak lagi menyuruh kepada kebaikan dan
mencegah kemungkaran, berlakunya pembunuhan, manusia tidak lagi
menghormati undang-undang, mereka memakan harta riba, berlumba-lumba
membuat binaan, mereka meminum arak, mereka leka berhibur dengan
muzik-muzik, orang-orang lelaki memakai sutera, mereka memperagakan
penampilan firaun, manusia semakin suka melanggar perjanjian, mereka
mendalami sesuatu ilmu bukan untuk agama, mereka menghiasi masjid
(masjid tidak berfungsi), mereka merosakkan hati-hati, memutuskan
hubungan kekeluargaan, bertambahnya orang yang hanya membaca
semata-mata, berkurangnya orang-orang yang faqih, terabainya hukum
hudud, terdapat penyerupaan di antara lelaki dan perempuan, berlakunya
hubungan sejenis,... ketika inilah munculnya Dajjal
Keempat : Dajjal muncul ketika berlakunya kebuluran
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ البَاهِلِيّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ؛ قَالَ: خَطَبْنَا
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَكَانَ أَكْثَرُ
خُطْبَتِهِ حَدِيثًا حَدَّثْنَاهُ عَنْ الدَّجَّالِ وَحَذَّرْنَاهُ....
فَذَكَرَ الْحَدِيْثَ بِطَوْلِهِ، وَفِي آخِرِهِ : وَإِنَّ قَبْلَ خُرُوجِ
الدَّجَّالِ ثَلاَثُ سَنَوَاتٍ شِدَادٍ، يُصِيْبُ النَّاسَ فِيْهَا جَوْعٌ
شَدِيْدٌ، يَأْمُرُ اللهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الأُوْلَى أَنْ
تَحْبِسَ ثُلُثَ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ الأَرْضَ أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ
نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّانِيَةِ
فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ الأَرْضَ فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ
نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّالِثَةِ
فَتَحْبِسَ مَطْرِهَا كُلَّهُ ، فَلاَ تُقْطَرُ قَطْرَةً، وَيَأْمُرُ
الأَرْضَ فَتَحْبِسَ نَبَاتِهَا كُلَّهُ فَلاَ تُنْبِتُ خَضْرَاءً، فَلاَ
تَبْقَى ذَاتَ ظِلْفٍ إِلاَّ هَلَكَتْ، إِلاَّ مَا شَاءَ اللهُ
Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata :Rasulullah SAW berucap
di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan
meminta kami berjaga-jaga... Lalu Baginda SAW menyebut dengan panjang
lebar.. di akhir ucapannya : Sesungguhnya sebelum kemunculan Dajjal,
berlakunya keperitan selama 3 tahun. Manusia mengalami krisis kebuluran
yang teruk. Allah memerintahkan kepada langit pada tahun pertama, supaya
mengurangkan kadar hujan sebanyak satu pertiga, dan menyuruh bumi
supaya mengurangkan hasilnya sebanyak satu pertiga. Kemudian, Allah
memerintahkan langit pada tahun kedua pula untuk mengurangkan kadar
hujan sebanyak dua pertiga pula, dan bumi diperintahkan supaya
mengurangkan hasilnya sebanyak dua pertiga. Kemudian, Allah
memerintahkan langit pada tahun ketiga supaya tidak menurunkan hujan
langsung, maka tiadalah hujan walaupun setitik, dan bumi diperintahkan
supaya tidak mengeluarkan hasilnya langsung, maka tidak tumbuhlah
sebarang tumbuhan. Setelah itu, tiada lagi haiwan yang hidup, melainkan
beberapa ekor yang dikehendakiNya (an Nihayah Kathir : 1/44)
Kelima : Dajjal muncul apabila umat Islam saling mengkafirkan umat Islam yang lain
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا ؛ قَالَ: « كُنَّا
قُعُودًا عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَذَكَرَ
الفِتَنَ، ... وَفِيْهِ .. ثُمَّ فِتْنَةُ الدُّهَيْمَاءِ ، لاَ تَدَعَ
أَحَدًا مِنْ هَذِهِ الأُمَّةِ ؛ إِلاَّ لَطَمَتْهُ لُطْمَةً، فَإِذَا
قِيْلَ : انْقَضَّتْ ؛ تَمَادَتْ ، يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيْهَا مُؤْمِنًا
وَيُمْسِي كَافِرًا، حَتَّى يُصِيْرُ النَّاسُ إِلَى فُسْطَاطِيْنَ :
فُسْطَاطٌ إِيْمَانٌ لاَ نِفَاقَ فِيْهِ ، وَفُسْطَاطٌ نِفَاقٌ لاَ
إِيْمَانَ فِيْهِ ، فَإِذَا كَانَ ذَلِكُمْ ؛ فَانْتَظِرُوا الدَّجَّالَ
مِنْ يَوْمِهِ أَوْ غَدِهِ
Daripada Abdullah bin Umar RA, beliau
berkata : Satu hari, kami duduk bersama-sama Rasulullah SAW, lalu
Baginda SAW menceritakan tentang fitnah akhir zaman ... antara yang
disebutkan ialah.. Kemudian akan terjadinya fitnah bawah tanah yang
tidak melepaskan seorang pun, melainkan mereka yang bernasib baik.
Apabila fitnah tersebut cuba disekat, ia tetap berterusan, sehingga
seorang yang beriman pada waktu pagi hari, menjadi kafir pada waktu
petangnya. Ia berlanjutan sehinggalah manusia bertemu dengan dua
golongan, lalu menghukum bahawa golongan ini semuanya beriman, dan
golongan satu lagi dihukumkan dengan kafir kesemuanya. Maka, apabila
berlaku peristiwa seperti ini, tunggulah ketibaan Dajjal, samada pada
hari tersebut, atau pada keesokannya. (Sunan Abi Daud : 3704)
Keenam : Kemunculannya Selepas Pembebasan Istanbul
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الْمَلْحَمَةُ
الكُبْرَى، وَفَتْحُ القَسْطَنْطِينِيَّةِ، وَخُرُوجُ الدَّجَّالِ فِي
سَبْعَةِ أَشْهُرٍ
Nabi SAW bersabda : Berlakunya peperangan
yang besar, pembebasan Istanbul dan kemunculan Dajjal, kesemuanya
berlaku dalam tempoh 7 bulan berturut-turut (Musnad Imam Ahmad : 21304)
Di dalam Hadis yang lain, mengatakan bahawa perbezaan di antara
Peperangan Besar dan Pembebasan Istanbul selama 6 tahun, dan kemunculan
Dajjal pada tahun ke 7 (Kanzul Ummal, nombor 38754, Hadis Riwayat Abu
Umamah al Bahili ). Tetapi di dalam hadis ini menyebut “bulan”, bukannya
tahun.
Semoga boleh difikir2 kan.
Public Secret - Allahu'alam... Wassalam.
0 comments:
Post a Comment