Saturday, August 13, 2011

Buat Hawa ku

Hawa ku------------>>>
Meski aku Adam, gagah pada luaran, ada kalanya aku juga tewas dalam godaan.....
Walau aku pemimpin Khalifah bagi mu, aku juga selalu tersungkur kalah akibat nafsu.....
Nafsu ku satu, akal ku sembilan, namun yang satu itu sering menjadikan aku di
luar kawalan, kadangkala aku juga tewas dalam lautan duniawi,lemas dalam
lautan sendiri.......
Andai aku leka dan alpa, ingatkan aku untuk kembali pada-Nya,
kerana sesungguhnya di balik seorang lelaki hebat, berdiri seorang wanita hebat.......

Hawa ku,
Walaupun aku durjana duniawi, aku juga impikan wanita solehah sebagai suri.......
Justeru,ingatkan aku agar tingkatkan ibadah, kelak aku bisa menjadi suami soleh.....
Ingatakan aku supaya selalu mengalunkan Kalamullah, agar dapat aku memandu mu.....ke syurga al-Jannah.......
Sedarkan aku agar mengejar keredhaan ar-Rahman, agar hidup ku sentiasa aman.... Bangunkan aku bertahajud bersama mu, agar kelak rahmat-Nya tiada tandingan untuk ku...... Aminkan doa bacaan ku, moga nanti luas syurga mu.....
Taat dan patuhilah aku, kelak solehah jadi milik mu.....

Hawa ku,
Aku suka jika kau menutup aurat daripada pandangan buas durjana......
Aku suka jika kau tidak sesuka hati menabur cinta duniawi sebaliknya kau titipkan buat zauj mu kelak...... Aku suka jika bidadari sentiasa mengejar kebahagian ukhrawi..... Aku suka kalau kau bersifat keibuan supaya kelak zuriat ku penuh dengan kesantunan mu....
Aku lebih suka kata-kata mu berhemah kerana itu menunjukkan kau wanita berhemah......
Aku suka jika kau pandai berdikari,agar kelak kau mampu berdiri sendiri.....
Lagi indah kalau kau berperibadi mulia, kerana itu sebai-baik hiasan dunia.....
Aku suka kalau kau pandai menjaga maruah, agar harga diri mu tidak terlalu murah..... Lebih elok jika kau mampu berfalsafah, kerana itu simbol mar'a fatonah.... Peliharalah agama seperti mana aurat mu terjaga rapi, siramlah hati dengan taqwa, sebagai bekalan menghadap Yang Kuasa..... Hiasi peribadi dengan sifat mahmudah..... Agar kelak tidak dipandang lemah....
Mesti kau dicipta daripada rusuk ku yang bengkok, namun ada ketika tangan yang disangka lembut.... menghayun buaian mampu menggoncang dunia mencipta sejarah..... Oleh itu, ingatlah aku Adam mu yang sering leka dan alpa.....
Kelak Hawa ku ini bakal menemani ku menghuni al-Firdaus.....



huhu warkah buat isteri ku... ;)

0 comments:

Post a Comment